1. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności w szczególności z zakresu:
a) identyfikacji i oceny zagrożeń występujących w procesach pracy,
b) organizacji pracy i stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii,
c) metod likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy.
2. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników inżynieryjno-technicznych zakładów pracy, w szczególności projektantów, konstruktorów, technologów, organizatorów produkcji. Przy kompletowaniu grup pracowników do szkolenia należy brać pod uwagę podobieństwo prac wykonywanych przez uczestników szkolenia.
3. Sposób organizacji szkolenia
Szkolenie powinno być zorganizowane w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego – na podstawie szczegółowego programu szkolenia opracowanego przez organizatora szkolenia. Podczas szkolenia konieczne jest stosowanie odpowiednich środków dydaktycznych, w szczególności filmów, tablic, folii do wyświetlania informacji. Uczestnicy szkolenia organizowanego w formie samokształcenia kierowanego powinni otrzymać materiały umożliwiające przyswojenie problematyki objętej programem szkolenia (np. skrypty, przepisy prawne, zestawy pytań kontrolnych).
4. Ramowy program szkolenia*)
Lp. | Temat szkolenia | Liczba godzin**) |
1 | 2 | 3 |
1 | Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy: | 3 |
a) aktualne przepisy (z uwzględnieniem zmian), w tym dotyczące: | ||
– praw i obowiązków pracodawców i pracowników w zakresiebezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności zanaruszenie przepisów lub zasad bhp, | ||
– odpowiedzialności projektantów, konstruktorów i technologówzwiązanej z wykonywanym zawodem, | ||
– wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy dla budynków ipomieszczeń zakładów pracy (w tym pomieszczeń higieniczno-sanitarnych), | ||
– wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dlamaszyn i innych urządzeń technicznych, | ||
– systemu oceny zgodności wyrobów z wymaganiami bezpieczeństwai higieny pracy, | ||
– nadzoru i kontroli warunków pracy, | ||
b) problemy związane z interpretacją niektórych przepisów | ||
2 | Metody identyfikacji, analizy i oceny zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi występującymi w procesach pracy oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami | 3 |
3 | Kształtowanie warunków pracy zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa pracy i ergonomii, w tym w zakresie metod likwidacji lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych (m.in. przez odpowiednie rozwiązania projektowe, technologiczne i organizacyjne) | 4 |
4 | Nowoczesne rozwiązania techniczno-organizacyjne wpływające na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (w szczególności urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne, urządzenia zabezpieczające, środki ochrony indywidualnej) | 2 |
5 | Ćwiczenia dotyczące uwzględniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w projektowaniu | 3 |
6 | Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku | 1 |
Razem: | minimum 16 |
*) Szczegółowy program szkolenia powinien być opracowany odrębnie dla każdej z grup pracowników inżynieryjno-technicznych (projektantów, konstruktorów, technologów).
**) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.