1. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest aktualizacja i uzupełnienie wiedzy i umiejętności w szczególności z zakresu:
a) przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) analizy i oceny zagrożeń oraz metod oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami,
c) organizacji i metod kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
a także pomoc w rozwiązywaniu trudnych problemów z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy i osób wykonujących zadania tej służby.
3. Sposób organizacji szkolenia
Szkolenie powinno być zorganizowane w formie kursu lub seminarium albo samokształcenia kierowanego, z uwzględnieniem ćwiczeń oraz z wykorzystaniem odpowiednich pomocy dydaktycznych, w szczególności filmów, tablic, folii do wyświetlania informacji, programów komputerowych, materiałów do ćwiczeń. Uczestnicy szkolenia organizowanego w formie samokształcenia kierowanego powinni otrzymać materiały umożliwiające przyswojenie problematyki objętej programem szkolenia (np. skrypty, przepisy prawne, zestawy ćwiczeń z instrukcjami, zestawy pytań kontrolnych).
4. Ramowy program szkolenia
Lp. | Temat szkolenia*) | Liczba godzin**) |
1 | 2 | 3 |
1 | Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, z omówieniem źródeł prawa międzynarodowego (dyrektyw WE, konwencji MOP): | 5 |
a)przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, | ||
b) przepisy dotyczące ochrony pracy kobiet i młodocianych, | ||
c) problemy związane z interpretacją niektórych przepisów | ||
2 | Problemy ergonomii w kształtowaniu warunków pracy | 2 |
3 | Metody identyfikacji, analizy i oceny zagrożeń oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami: | 5 |
a) zagrożenia wypadkowe, | ||
b) hałas i drgania mechaniczne, | ||
c) szkodliwe czynniki chemiczne oraz pyły, | ||
d) czynniki biologiczne, | ||
e) promieniowanie podczerwone, jonizujące, nadfioletowe, | ||
f) pola elektromagnetyczne, | ||
g) energia elektryczna i elektryczność statyczna, | ||
h) mikroklimat środowiska pracy, | ||
i) oświetlenie pomieszczeń pracy i stanowisk pracy, | ||
j) zagrożenia pożarowe i wybuchowe, | ||
k) zagrożenia w transporcie wewnątrzzakładowym oraz przyskładowaniu materiałów | ||
4 | Metody likwidacji lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych występujących w procesach pracy | 4 |
5 | Nowoczesne rozwiązania techniczno-organizacyjne wpływające na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym: | 2 |
– urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne, | ||
– urządzenia zabezpieczające, | ||
– środki ochrony indywidualnej | ||
6 | Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (z uwzględnieniem programów komputerowych) | 4 (w tym 2 ćwiczeń) |
7 | Analiza przyczyn wybranych wypadków przy pracy i związana z nimi profilaktyka | 2 |
8 | Nowoczesne metody pracy służby bhp | 2 |
9 | Nowoczesne metody szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 3 (w tym 2 ćwiczeń) |
10 | Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku | 1 |
11 | Problemy ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska naturalnego | 2 |
Razem: | minimum 32 (w tym 4 ćwiczeń) |
Zwiń tabelę
*) Szczegółowy program szkolenia powinien uwzględniać przepisy dotyczące przemysłu (działalności), z którego wywodzą się uczestnicy szkolenia.
**) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.